Tusentals passagerare i Tekniska verkens åltaxi
– De här fina siffrorna är ett resultat av vårt långsiktiga arbete för att säkerställa ålens överlevnad. Vi har ett stort ansvar då våra vattenkraftverk utgör en risk vid ålens vandring ned mot havet. Att värna ålen är inte enbart en fråga om att bevara en art, utan handlar också om att upprätthålla ekosystemets balans, säger Jakob Bergengren, fiskeribiolog och miljöingenjör på Tekniska verken.
För att ålarna ska stressas så lite som möjligt anlitar Tekniska verken lokala yrkesfiskare som fångar upp lekmogna ålar i Sommen, Roxen och Glan med bottengarn, ett slags stora ryssjor. Sedan körs ålarna i väl syresatta tankar till Bråviken eller Stegeborg där de släpps ut på sin fortsätta vandring.
Transporterna av ålar förbi vandringshinder är ett initiativ som ryms inom ramen för Krafttag ål. Sedan 2011 har Tekniska verken engagerat sig i projektet, där ett antal kraftbolag i landet tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten arbetar med olika insatser för att säkra ålens överlevnad.
– Det är viktigt att vi gemensamt arbetar på flera sätt för att skydda ålen, säger Jakob Bergengren. Transporten av ålar förbi vattenkraftverken utgör en viktig del av det arbetet. En annan betydelsefull insats är de fiskvägar vi bygger för att hjälpa både ålar samt andra fiskar och vattenlevande djur att på ett säkert sätt ta sig förbi vandringshinder.
Inom ramen för Krafttag ål släpper Tekniska verken även varje vår ut runt 100 000 ålyngel i Sommen, Roxen och Stångån. Sedan starten 2011 rör det sig sammanlagt om 1 289 315 ålyngel. Just i år kunde dock inga yngel släppas ut på grund av ett myndighetsbeslut om att pausa utsläppet, med anledning av en misstänkt smitta på ålen från Frankrike varifrån ynglen hämtas. Inför 2025 görs det ett nytt försök och till våren planeras 130 000 nya yngel att släppas ut.
Fakta, arbetet med ålarna:
Ålarna räknas vid fångsten, men hanteras i övrigt så lite som möjligt för att inte stressas. Årets ålar var genomgående stora och uppvisade god kondition. Totalt sett vägde ålarna nästan 8,4 ton, med en medelvikt om 1,47 kg. Hela processen med hanteringen av ålarna inom ramen för projektet Trap & transport följs och besiktigas av en särskild besiktningsman, även detta för att se till att ålarna har det bra och inte skadas eller stressas medan man försöker hjälpa dem.
Information om fiskvägar på tekniskaverken.se:
Nu drar bygget av den nya fiskvägen i Laxberg igång
Invigning av Linköpings största naturvårdssatsning
För mer information, kontakta gärna:
Jakob Bergengren, fiskeribiolog och miljöingenjör, Tekniska verken
Telefon: 070-356 46 05
Epost: jakob.bergengren@tekniskaverken.se