Logga in och använd Mina sidor

På Mina sidor finns allt som rör dina tjänster samlat på ett och samma ställe. Du kan bland annat se statistik över din användning, se dina fakturor, göra beställningar och ombokningar eller registrera din vattenmätarställning.

Din guide till Mina sidor

Så loggar du in som privatperson

Den som står på avtalet med oss får automatiskt tillgång till Mina sidor. Du kan antingen logga in med BankID på fil eller mobilt BankID. Du kan också ge någon annan behörighet till ditt konto genom att dela ut behörighet till en annan användare . Hen kan då själv logga in med sitt BankID och se samma saker som dig.

  1. Klicka på "Mina sidor" uppe i högra hörnet.
  2. Klicka på "Logga in" i listen som fälls ner längst upp.
  3. Sidan "Logga in" visas. Skanna QR-koden för att starta BankID på annan enhet, eller klicka på "BankID på denna enhet".
  4. Är du registrerad kund får du, första gången du loggar in, en fråga om att bekräfta registreringen. Klicka på "Registrera". Här har du också möjlighet att läsa igenom våra villkor.
  5. Kom ihåg att du måste stå som ägare på ditt avtal för att kunna se information kopplat till ditt avtal, eller ha blivit tilldelad behörighet av den som står på avtalet. Har du inte några tjänster från oss får du ett meddelande som informerar att du inte har några aktiva tjänster hos oss. Det kan också hända om du precis har blivit kund där registreringen inte har gått igenom än.
  6. Om du har åtkomst till flera Mina sidor får du nu välja vilket konto du vill logga in på.

Så skapar firmatecknaren ett konto

Om du representerar ett företag behöver personen som är registrerad firmatecknare skapa ett konto innan du kan logga in. Om ingen firmatecknare finns registrerad hos Bolagsverket (det kan till exempel vara föreningar, kommuner och landsting), behöver du skicka in en fullmakt till oss.

  1. Klicka på "Skapa företagskonto".
  2. Logga in med ditt personliga BankID.
  3. Skriv in organisationsnummer i fältet "Organisationsnummer".
  4. Klicka på "Skapa företagskonto".
    Här kollar vi mot Bolagsverket för att säkerställa att du är firmatecknare för den organisationen.
  5. Är du firmatecknare skapas kontot och du ser meddelandet:
    "Det gick bra att uppdatera organisationen. Nu kan du logga in på ditt företagskonto på Mina sidor."

    När kontot är skapat kan du som firmatecknare dela ut behörigheter till fler användare.
  6. Är du inte firmatecknare kommer inget konto skapas och detta meddelande visas:
    "Ej tillåtet att göra företagskoppling. Du behöver vara firmatecknare."

    I det här läget behöver du kontakta kundservice.

Så loggar du in som företag

  1. Klicka på "Mina sidor" uppe i högra hörnet.
  2. Klicka på "Logga in" i listen som fälls ner längst upp.
  3. Sidan "Logga in" visas. Skanna QR-koden för att starta BankID på annan enhet, eller klicka på "BankID på denna enhet".
  4. Är du registrerad kund får du, första gången du loggar in, en fråga om att bekräfta registreringen. Klicka på "Registrera". Här har du också möjlighet att läsa igenom våra villkor.
  5. Kom ihåg att du måste stå som ägare på ditt avtal för att kunna se information kopplat till ditt avtal, eller ha blivit tilldelad behörighet av den som står på avtalet. Har du inte några tjänster från oss får du ett meddelande som informerar att du inte har några aktiva tjänster hos oss. Det kan också hända om du precis har blivit kund där registreringen inte har gått igenom än.
  6. Om du har åtkomst till flera Mina sidor får du nu välja vilket konto du vill logga in på.

Saknas registrerad firmatecknare?

Om ditt företag inte har någon firmatecknare registrerad hos Bolagsverket (det kan till exempel vara föreningar, kommuner och landsting) kan du skicka in en fullmakt. Där anger du vem som ska starta kontot. Ladda ner blanketten för fullmakt här nedan eller kontakta kundservice för att få den skickad till dig.

Blankett för fullmakt (pdf)
Kontakta kundservice

Fyll i fullmakten, signera och skicka in den till kundservice@tekniskaverken.se eller via post till:

Tekniska verken
Att: Kundservice
Box 1500
581 15 Linköping

Vi meddelar administratören via mail när kontot är skapat.

Dela ut behörighet till fler användare

När du har skapat ett konto kan du som är firmatecknare, du som är tilldelad behörighet eller du som privatperson som står på avtalet, lägga till fler användare som ska få tillgång till Mina sidor,.

  1. Följ instruktionen för att logga in.
  2. Gå till Ändra inställningar.
  3. Skrolla ner till Behörigheter och klicka på "Dela ut ny behörighet".
  4. Fyll i mejladressen till personen du vill bjuda in till kontot.
  5. Klicka på "Skicka".
  6. Personen kommer få ett mejl med en länk för att registrera sig. Inbjudan behöver accepteras inom 72 timmar. Hinner länken gå ut behöver du skicka en ny inbjudan. Du kan se status för inbjudan på samma sida. Du ser bara de användare du har bjudit in själv.
  7. När personen accepterat inbjudan får du ett mejl med en länk för att godkänna personen. Det här steget görs på grund av säkerhet ifall någon skulle bli felaktigt inbjuden.
  8. När du har godkänt personen får den personen ett mejl som beskriver att den blivit godkänd och nu kan logga in på Mina sidor.

Ta bort tilldelad användare

Som firmatecknare eller tilldelad användare kan du när som helst ta bort användare som har tillgång till kontot.

  1. Följ instruktionen för att logga in.
  2. Gå till Ändra inställningar.
  3. Under Behörigheter klickar du på "Ta bort behörighet".
  4. Klicka på "Ta bort" intill den användare du vill ta bort.

Se dina fakturor

När du har loggat in möts du av en meny som visar allt du kan göra på Mina sidor.

  1. Klicka på "Se mina fakturor".
  2. Här ser du dina fakturor från de senaste 9 månaderna.
  3. Du kan filtrera vad som visas genom att välja tidsperiod eller om du vill se obetalda eller betalda fakturor. 

Få koll på din förbrukning

När du skrollar ner på sidan ser du en översikt av dina kostnader under året och din förbrukning den senaste månaden.

Klicka på tjänsten för att se din förbrukning under året. Om du klickar på detaljerad statistik kan du jämföra olika perioder.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

  1. Följ instruktionen för att logga in
  2. Gå till Ändra inställningar.
  3. Klicka på "Ändra mina kontaktuppgifter".
  4. Gör dina ändringar och klicka sen på "Spara".

Se och hantera ärenden

När du har loggat in möts du av en meny som visar allt du kan göra på Mina sidor.

  1. Klicka på "Hantera ärenden".
  2. Här ser du pågående ärenden.
  3. Klicka på Skapa nytt ärende, beskriv ärendet och bifoga eventuellt en fil. Klicka på Skapa för att skicka in ärendet.