Välkommen till Öppet hus på Gärstad

Foto: Tekniska verken
17 september 2024 12:00
Lördag 21 september håller Tekniska verken öppet hus på Gärstad – ett familjeevenemang för kunder, invånare och andra intressenter. Förutom guidade turer i flera anläggningar, stolpklättring och möte med Gröna påsen-maskoten erbjuds möjlighet att träffa företrädare för koncernens olika verksamheter och ställa frågor om till exempel de nya sopkärlen.

Det händer mycket både i och runt det stora inglasade huset vid E4:an, och nu öppnas dörrarna för att ta del av både dagliga och långsiktiga arbeten som pågår för att omvandla avfall till resurser i Tekniska verkens anläggningar. Öppet hus ger en inblick i hur det går till när sopor får nytt liv, bland annat genom produktion av fjärrvärme, el och biogas.

Conny Udd, vd på Tekniska verken-koncernen, finns på plats klockan 10–12. Han betonar vikten av det arbete som pågår på Gärstadområdet.

–Gärstad är en väldigt viktig plats för oss i bygget av världens mest resurseffektiva region, där inget ska gå till spillo. Öppet hus är ett tillfälle att visa för våra kunder hur alla enskilda ansträngningar för att minska, sortera och återvinna avfall spelar roll, och hur vi på Tekniska verken sedan möjliggör system och lösningar som tar tillvara avfall som ändå blir över, säger Conny Udd.

Under dagen ges guidade turer på Gärstadverket, på deponiområdet och på den optiska sorteringsanläggningen. Den nyfikne har också möjlighet att testa på hur det är att åka bandvagn och klättra stolpar för att reparera viktiga elledningar.

Representanter från kundservice finns på plats för att svara på frågor. Det finns också möjlighet att diskutera den nya prismodellen för elnät och få råd från experter.

–Vi hoppas att det blir en trevlig dag för alla besökare, och ser fram emot att välkomna kunder och intressenter till Gärstad, avslutar Conny Udd.

Ett uppskattat familjeevenemang

Under dagen kan besökarna följa med på guidade turer och få en djupare inblick i Tekniska verkens verksamheter. Det går också att:

• träffa Gröna påsen-maskoten
  • titta på de nya soptunnorna (fyrfackskärlen) och hur de töms i sopbilarna
  • provsitta i en sopbil och se hur det ser ut från hytten
  • testa på att svetsa och blåsa fiber

Läs mer om Öppet hus på Tekniska verkens webb: Öppet hus på Gärstadverket - Tekniska verken

För anmälan på en guidad tur eller för mer information, kontakta gärna:

Tekniska verkens pressjour
Telefon: 013-20 91 40