Kund häller upp vatten i kaffekanna

Prisprognoser 2025

Vi har monopol på flera av våra tjänster. Det betyder att du inte kan byta till en annan leverantör och att vi som levererar dina tjänster inte får sätta vilket pris som helst. Som kommunägt bolag bidrar vi också till Linköpings utveckling – både nu och i framtiden. Här kan du se prisprognos för tjänster inom vatten och avlopp, fjärrvärme, avfall och återvinning och elnät. 

Prisprognosen ger dig en bild av framtiden

Prisprognosen talar om för dig hur vi tror att priset kommer att förändras i framtiden. Vi tar fram prognosen både för att ge dig en uppfattning om kommande kostnader, och för att vi ska kunna planera vår verksamhet. Prognosen baseras på den information vi har just nu och är en uppskattning eftersom vi inte alltid vet vad som händer i vår omvärld och hur stora våra faktiska kostnader blir.

Du kommer att få information om de faktiska priserna för elnät, fjärrvärme, vatten och avlopp och sophämtning för 2025 under hösten och vintern när de är beslutade.

Därför höjer vi våra priser

Omvärldens priser ökar och kostnaden för saker vi behöver, som bränslen och andra material, blir högre. Vi har monopol på flera av våra tjänster. Det betyder att vi är de enda som får leverera tjänsten till dig i vårt område. Trots monopol bestämmer vi inte våra priser fritt. Priserna är reglerade för att vara rättvisa och rimliga.

Det du betalar för en tjänst går till investeringar som till exempel material, underhåll och arbetskraft. Varje tjänst har sina egna specifika kostnader. Det betyder att när du betalar för till exempel elnät går pengarna endast till att täcka elnätskostnader.

Så ser prognoserna ut

Här hittar du prisprognoser och prisexempel för avfall och återvinning, elnät, vatten och avlopp samt fjärrvärme för 2025. Avvikelser kan förekomma beroende på hur mycket du använder och vilket abonnemang du har. 

Vi har lämnat förslag till kommunfullmäktige att avgiften för kommunalt avfall i Linköping ska höjas med 4 procent från den 1 januari 2025. Orsaken till förslaget är bland annat ökade kostnader och det nya ansvaret för återvinningsstationerna i kommunen. Ett beslut tas i slutet av november.

Prisprognos för elnät 2025

Det är fortfarande osäkert hur elnätspriset kommer att se ut 2025. Flera saker påverkar priset. Här är några av dem:

  • underhåll och utbyggnad av elnätet
  • kostnaden för stam- och regionnätet till lokalnätet 2025
  • myndighetsbeslut om den tilldelade intäktsram som vi måste hålla oss inom.

Om inga oväntade kostnadsändringar sker under hösten planerar vi att höja priset 2025 med:

  • ca 8 % för säkringsabonnemang och effektabonnemang i Linköping
  • 6,5 % för säkringsabonnemang och effektabonnemang i Katrineholm.

Vad skillnaden blir för dig beror på ditt abonnemang och din elförbrukning.

Information om regionnätets avgift till lokalnätet beräknas till månadsskiftet oktober/november. Det innebär att priserna för 2025 kan sättas efter det.

Varför höjs priset?

Prishöjningen beror främst på att vi behöver göra nödvändiga investeringar för att möta samhällets behov då allt fler använder elbilar, solceller och annat som ökar efterfrågan på el.

Den 1 januari 2025 ökar kostnaden för fjärrvärme med 8-12 procent. För en villakund i Katrineholm med en förbrukning på 20 000 kWh innebär höjningen en ökad kostnad på ungefär 173 kronor i månaden.

  • 8 procents höjning i: Kimstad, Kisa och Skärblacka
  • 9,5 procents höjning i: Katrineholm, Linköping och Åtvidaberg
  • 12 procents höjning i: Borensberg

Se fler priser, prisexempel och avtalsvillkor för fjärrvärme

Priserna för vatten och avlopp höjs med 8 procent från den 1 januari 2025. För en villakund med alla tjänster (vatten, spillvatten och dagvatten) och en normalförbrukning på 140 m3 per år blir det en ökning med ungefär 47 kronor per månad.

Höjningen beror framför allt på

  • ökade kostnader för material
  • högt ränteläge
  • behov av att investera i näten.

Frågor och svar

Vi förstår att du kan ha frågor om hur och varför våra priser förändras. Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra prisökningar.

Av Sveriges 290 kommuner har Linköping bland de 15 lägsta avgifterna för elnät, avfallstjänster, vatten, avlopp och uppvärmning 2023.

Hur vet vi detta?

Nils Holgersson-rapporten jämför varje år kommuners avgifter och redovisar detta i en rapport.

Läs hela Nils Holgersson-rapporten

Man kan fråga sig varför vi måste höja våra priser när vi samtidigt går med vinst. Det beror bland annat på att vi har ett lagkrav på oss att gå plus-minus noll inom vissa verksamheter. Samtidigt har vi krav på oss från våra ägare, Linköpings stadshus AB, att både gå med viss vinst för resterande verksamhet och att hålla priserna under riksgenomsnittet. 

Den största delen av vår vinst går till att förnya och förbättra vår infrastruktur. Tack vare vårt starka resultat har vi större möjlighet att säkerställa en trygg och stabil drift. En annan del går till våra ägare, Linköpings Stadshus AB som använder pengarna för att bland annat att renovera och bygga nya skolor, förskolor äldreboenden och bibliotek.

Vad bidrar vi med till samhället?

  • Rent dricksvatten för alla
  • Tillförlitligt vatten- och avloppssystem
  • Avfallshantering och återvinning
  • Fjärrvärme och energiförsörjning
  • Ett fungerande elnät hem till dig
  • Digitala lösningar som appar och mättjänster

Vi gör också mer långsiktiga satsningar

Vi gör också stora och långsiktiga klimatsatsningar för att säkra upp våra verksamheter både idag och för framtiden. Vi utvecklar nya och innovativa tjänster inom elproduktion, till exempel genom att bygga vindkraft och solcellsparker. Vi tar också viktiga steg för att minska koldioxidutsläppen. Bland annat genom:

Vill du veta mer om hur pengarna används?

Så arbetar vi med ekonomisk hållbarhet

Se våra innovationer för en hållbar framtid