Fiskvägen i Laxberg beräknas vara klar våren 2025

Foto: Jönköpings fiskeribiologi
26 juni 2024 06:00
Vårens höga vattenflöden har varit en utmaning för bygget av den nya fiskvägen i Laxberg, men arbetet har hållits i gång. Nu räknas fiskvägen vara klar under våren 2025.

–Vi är glada att vattennivåerna har stabiliserats och arbetet kan fortgå. När läget var som mest kritiskt i slutet av februari var vi endast tre centimeter från att behöva avbryta bygget och invänta lägre vattennivåer berättar Gustav Jonsson, projektledare på Tekniska verken.

Arbetet ligger i dagsläget cirka tre månader efter utifrån ursprunglig plan. Nu pågår främst form- och gjutningsarbeten som kommer att vara klara i december. Därefter väntar installation av luckor, fiskräknare och en hel del markarbeten.

Som en del i uppföljningen av sommenöringens status monterades det i april en undervattenskamera nedströms Laxbergsdammen. Redan då filmades de första öringarna nedströms Laxberg på väg upp i Sommen. Den öring som under våren synts nedströms själva Laxbergsdammen är främst storvuxna individer som var på väg tillbaka upp i sjön efter höstens lek i Svartån.

–De individer vi sett i kameran var stora nog att kunna passera dammen med det dåvarande vattenflödet. Det var fantastiskt kul att få se dem live och verkligen få insikten varför vi genomför detta, säger Jakob Bergengren, fiskeribiolog och miljöingenjör på Tekniska verken.

Nu är målet att färdigställa fiskvägen under våren 2025. Arbetsplatsen kommer av säkerhetsskäl att vara avstängd så länge bygget pågår. De som besöker Sommen under sommaren kan vänta sig vattennivåer som inte skiljer sig så mycket från en vanlig sommar, om inte kraftiga skyfall eller torrperioder inträffar.

–Vår strävan är att försöka hålla vattennivån i Sommen runt 200,50–200,80 under sommaren 2024, berättar Gustav Jonsson, projektledare på Tekniska verken.

Fiskvägen i Laxberg är ett exempel på hur man kan sätta in åtgärder med stor miljönytta, i detta fall där en akut hotad art gynnas, i vattendrag med vattenkraftverk och samtidigt undvika att gå miste om värdefull förnyelsebar kraftproduktion. Vattenflödet kommer vara detsamma efter byggnationen och därför påverkas inte hur mycket el som kan produceras från vattenkraftverken i området.

Fakta om projektet:

Projektet drivs av Tekniska verken tillsammans med Motala Ströms Samfällighetsförening (ägare till dammen), Länsstyrelsen, Boxholms Kommun, Sommens fiskevårdsområdesförening och Boxholms Skogar. I MSS ingår de bolag som använder dammen för att reglera vattnet för produktion av förnybar el från vattenkraft – Tekniska verken, Mjölby-Svartådalen Energi och Holmen Energi.

Kontakta gärna:

Jakob Bergengren, fiskeribiolog och miljöingenjör, Tekniska verken
Epost: jakob.bergengren@tekniskaverken.se

Gustav Jonsson, projektledare, Tekniska verken
Epost: gustav.jonsson@tekniskaverken.se

Mer information rörande den nya fiskvägen:

Tidigare pressmeddelande - Nu drar bygget av den nya fiskvägen i Laxberg igång

Tidigare pressmeddelande – Klart för ny fiskväg i Laxberg

Tidigare pressmeddelande – Så påverkas Sommens vattennivå under byggtiden

Information om fiskvägen inklusive illustration på tekniskaverken.se

Information om vattennivåer på tekniskaverken.se

Foto: Tekniska verken