Rättigheter och möjligheter
Vi jobbar aktivt med mångfald- och likabehandling, mot diskriminering och för jämställdhet.
Tillsammans med våra kunder bygger vi världens mest resurseffektiva region. För att lyckas behöver både vuxna och unga förstå hur de kan bidra. Varje år arrangerar vi Innovation Camp för gymnasieungdomar i samarbete med Ung företagsamhet. Eventet handlar om att utveckla ungas idéer och skapa handlingskraft kring hållbarhetsfrågor.
Vi arbetar också med hållbarhetsfrågor för grundskoleelever genom koncepten Bästa världen. Här lär vi grundskoleelever om hållbarhet och hur jordens resurser kan användas på ett smart sätt.
Bästa världen är ett samarbete mellan oss, Bixia, Kolmårdens djurpark, Lejonfastigheter och grundskolorna i Linköping. Varje år deltar omkring 5 500 elever.
Syftet är att inspirera och stärka elevernas förmåga att agera i hållbarhetsfrågor. Målet är att nå en engagerande undervisning och fördjupa elevernas lärande så mycket som möjligt. Bästa världen riktar sig till årskurs 2 med tema vatten, årskurs 5 med tema avfall och årskurs 8 med tema energi.
Varje tema i Bästa världen består av tre delar. Först får eleverna lära sig om det lokala perspektivet och hur det fungerar i Linköping. I del två vidgas perspektivet till det globala, där eleverna besöker Kolmårdens djurpark för att se hur deras tema påverkar djur och natur. Sista delen fokuserar på elevernas egen handlingskraft, där de får konkreta tips på vad de själva kan göra i sin vardag för att bidra till en bättre värld.
Vi tar ansvar för de tjänster och produkter som levereras till oss. Därför ställer vi krav på våra leverantörer och kontrollerar att de följer kraven.
Vi följer alla gällande regler i våra verksamheter, oavsett om de är monopolistiska, affärsdrivande eller reglerade. Till monopolverksamheterna hör hanteringen av hushållsavfall och vatten och avlopp. Leveranser via ledningsnät till privatkunder regleras i standardavtal. Vid avtal med företag eller andra kommuner tar vi in anbud eller offerter och genomför förhandlingar.
Sedan 2020 är vi med i UN Global Compact. Det är världens största initiativ för hållbarhet med över 13 000 medlemsföretag och organisationer från fler än 170 länder. Vi har därmed förbundit oss att aktivt bidra till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Vi ska också arbeta utifrån Global Compacts tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption. Vi rapporterar årligen vårt arbete till FN.
Vår koncern verkar främst på den regionala marknaden. Det betyder att vi inte har någon produktion utomlands. Däremot köper vi in material och varor från andra länder. Det kan innebär en indirekt risk för korruption och kränkning av mänskliga rättigheter i dessa länder.
För att minimera en potentiell risk för mutor och korruption i organisationen har vi riktlinjer kring representation. Nyanställda och medarbetare informeras om att det aldrig är tillåtet att ge eller ta emot mutor. Riktlinjerna hjälper oss att avgöra om en representation eller förmån kan betraktas som en muta. För att ytterligare minska risken gör våra ekonomiska revisorer regelbundna kontroller av inköp, leverantörsfakturor och betalningar. Alla aktiviteter, till exempel event, ska ha ett relevant syfte för vår verksamhet och vara öppna och transparenta.
Medarbetare har möjlighet att rapportera oetiska eller olagliga handlingar via Linköpings kommuns visselblåsningsfunktion. Visselblåsningsfunktionen finns på Linköpings kommunens hemsida och via vårt intranät.
Vår inköpsprocess, inköpspolicy och ansvarskod för leverantörer samt gällande lagstiftning styr och vägleder oss i hur vi gör våra inköp och upphandlingar. Alla kontakter med leverantörer ska kännetecknas av likabehandling, proportionalitet, transparens och ömsesidigt erkännande. Kravet på proportionalitet innebär att vi inte får ställa högre krav än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med upphandlingen. Ömsesidigt erkännande innebär att intyg och certifikat som har utfärdats av en medlemsstats myndigheter också ska gälla i övriga EU- och EES-länder.
Vid upphandling får de som deltar inte ha en beroendeställning eller nära koppling till de som lämnar anbud.
Vår ansvarskod bygger på UN Global Compacts 10 principer för mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption. För att markera att vi inte tolererar brott mot till exempel mänskliga rättigheter eller arbetsrätt kräver vi att leverantörerna accepterar ansvarskoden i samband med upphandling av produkter och tjänster. Genom ansvarskoden vill vi även främja miljöanpassad teknikutveckling.
Ladda ner vår ansvarskod (pdf)
Ladda ner vår ansvarskod (engelska) (pdf)
Inför varje ny annonserad upphandling gör vi en hållbarhetsbedömning. Bedömningen hjälper oss att ställa rätt krav för att främja hållbarhet i upphandlingen.
Vi genomför löpande djupgående leverantörsuppföljningar inom våra viktigaste inköpsområden. Syftet är att se till så att leverantörerna uppfyller våra krav inom miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och antikorruption. Uppföljningen består av intervjuer med både yrkesarbetare och personer i ledande befattning, samt granskning av dokumentation. Resultatet av uppföljningarna visar att leverantörerna överlag efterlever kraven på ett bra sätt. I de fall vi identifierar brister får leverantören upprätta en åtgärdsplan som vi sedan godkänner.
Vi genomför skyddsronder i våra anläggningar för att ta ansvar för leverantörers hälsa och säkerhet. Dessutom kontrollerar vi att leverantörerna följer våra miljö- och säkerhetsföreskrifter.
Vi kontrollerar leverantörernas kreditvärdighet både vid avtalsstart och under avtalstiden för att undvika negativa ekonomiska konsekvenser.
Regeringens vision är att alla i Sverige ska vara helt uppkopplade år 2025. Tillgång till en bra uppkoppling skapar förutsättningar för att bo och arbeta i hela landet, och driver tillväxt och innovativ produktion. För att motverka digitalt utanförskap arbetar vi med att bygga ut bredbandet i glesbebyggda områden.
Våra kärnvärden – drivande, positiva och trovärdiga – visar vad vi står för och hur vi vill uppfattas. Vi arbetar för att alla medarbetare ska förstå och använda kärnvärdena i sitt dagliga arbete. Vi vill att alla ska känna att de val vi gör varje dag har betydelse.
Vi jobbar aktivt med mångfald- och likabehandling, mot diskriminering och för jämställdhet.
För oss är det viktigt att medarbetarna upplever sin fysiska och psykiska arbetsmiljö som motiverande, säker och trivsam.
Den personliga säkerheten är av största vikt. Därför jobbar vi förebyggande med skyddsronder, riskbedömning och rapportering.
Vi jobbar med kompetensbaserad rekrytering och kontinuerlig kompetensutveckling.
På våra återbrukshallar får medborgare som står långt ifrån arbetsmarknaden möjlighet att jobba. Tillsammans med Linköpings kommun erbjuder vi arbete i upp till sex månader till personer som är till exempel långtidsarbetslösa eller nyanlända.
− Både vi och de personer som fått en plats här har lärt oss mycket. De första som kom till oss var nyanlända som fick öva på språket, samtidigt som de fick jobba och se hur det går till på en arbetsplats i Sverige. Vår personal har tyckt att det varit väldigt lyckat att få sitta och prata med en person från en annan kultur i lunchrummet, och att få testa mat från världens alla hörn. Projektet har bidragit till en ökad förståelse för andra kulturer och har slagit hål på en del fördomar. Det har bidragit till integration på ett mycket bra sätt, berättar Kjell Österskog, avdelningschef på återvinningscentralerna i Linköping.
Kunderna har också övervägande varit väldigt positiva och förstående, och har hjälpt till så gott de har kunnat när det blivit lite språkförbistringar. De flesta uppskattar att vi gjort en social insats.
− Jag har jobbat 30 år på Tekniska verken, och detta projekt är det roligaste och bästa jag varit med om, avslutar Kjell.
Vi har ett stort samhällsansvar. Därför är en av våra viktigaste hållbarhetsfrågor att vi har hög tillgänglighet och pålitlighet i leveranserna av el, värme, kyla, vatten, biogas, bredband, hämtning av avfall och hantering av avloppsvatten. Därför har vi väl uppbyggda rutiner och övervakningssystem för att snabbt kunna ta hand om oförutsedda händelser och störningar.
Vi bygger ständigt ut och klimatsäkrar vår infrastruktur för att möta både dagens och framtidens behov. Våra tjänster har mycket hög tillgänglighet och få oplanerade avbrott. Tabellen visar exempel från 2023.
Tjänst | Leveranssäkerhet, % |
El | Linköping: 99,997 Mjölby: 99,994 Katrineholm: 99,981 |
Dricksvatten | 99,99 |
Bredband | 99,96 |
Avfallsstörningar | 99,95 |
Fjärrvärme* | 99,96 |
Tankställen för biogas | 98,37 |
*Avser produktion av fjärrvärme i Linköping och Mjölby.