Avfallshantering i Vallastaden – så fungerar det

Här kan du som fastighetsägare eller hyresvärd i Vallsastaden läsa om hur sopsugen, återvinningsrummet och taggsystemet fungerar. Vi berättar vad du ansvarar för och hur du gör avfallshanteringen enkel för dig och de boende.

Ny prismodell från och med 1 januari 2025

Från och med den 1 januari 2025 gäller en ny prismodell för sopsugsinkasten. Istället för den tidigare viktbaserade taxan med fast avgift betalas nu en avgift per hushåll och år för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Avgiften ligger på 1 075 kronor per hushåll och år.

Se hela prislistan för avfallstjänster

Sopsug för mat- och restavfall i Vallastaden

Så fungerar sopsugen

Allt hushållsavfall i Vallastaden samlas in genom en gemensam sopsug som går genom en kulvert i stadsdelen. Sopinkasten står ovan jord, med separata inkast för gröna påsar med matavfall respektive påsar med restavfall. Påsarna ska vara knutna med dubbelknut. Soppåsarna sugs genom rören till containrar som vi sedan hämtar. De gröna påsarna med matavfall blir till biogas och biogödsel som används av bussar och bilar, medan restavfallet återvinns till el och fjärrvärme som värmer våra hus.

Öppna och använda sopsugen

Håll taggen mot den svarta läsaren vid inkastluckan. När läsaren piper och en grön lampa tänds (om inkastet är i bruk), öppnas luckan och du kan slänga din soppåse. Om luckan inte öppnas och en röd lampa lyser, vänta och försök igen eller använd ett annat inkast i området.

Karta över inkasten till sopsugen

Miljörummet i Vallastaden. Foto.

Taggar för sopnedkast och återvinningsrum

Hyresgäster behöver en elektronisk tagg för att använda sopnedkasten och återvinningsrummet. Varje hushåll ska ha två taggar. Du som fastighetsägare beställer och hanterar taggarna. Taggarna ger också tillgång till återvinningsrummet.

Återvinningsrum i P-huset Flustret

I P-huset Flustret finns ett återvinningsrum där hyresgäster kan sortera:

  • Förpackningar av papper, plast, metall, färgat glas och ofärgat glas
  • Tidningar
  • Elavfall
  • Grovavfall

Endast hushåll har tillgång till återvinningsrummet. Har du verksamheter som hyresgäster kan du beställa en separat återvinningstjänst.

En kvinna håller en grön påse halvvägs in i öppningen på ett nedkast till sopsug i Vallastaden.

Fastighetsägarens ansvar

Som fastighetsägare kan du välja mellan två sätt att hantera avfallshantering för dina hyresgäster:

  1. Hyresgästerna tecknar avtal själva: Du informerar dem om att kontakta oss för att teckna abonnemang för sitt hushållsavfall.
  2. Du administrerar själv avfallshanteringen: Du som fastighetsägare beställer taggar till hushållen, registrerar vilka som fått dem och hanterar dessa vid in- och utflyttning (varje hushåll ska ha två taggar).

Taggarna är en värdehandling. Vi rekommenderar att du som fastighetsägare för ett register över vem eller vilka ni delar ut taggar till, och om det är en verksamhets- eller hushållstagg.

Beställa nya taggar eller ersätta en förlorad tagg

Har du förlorat en tagg eller behöver beställa nya taggar? Kontakta vår kundservice så hjälper de dig. Om du tappat bort en tagg behöver du ange serienumret som står på baksidan av taggen.

Kostnaden för extra eller borttappade taggar är 200 kronor per styck.

 

Felanmälan

Om sopnedkastet är trasigt kan du göra en felanmälan till oss på telefon. Tänk på att uppge märkningen på sopnedkastet vid felanmälan.