Kund sorterar pappersförpackningar

Fastighetsnära insamling

Nya regler för avfallshantering

Som en del av ett nytt lagkrav behöver alla kommuner införa fastighetsnära insamling senast 2027. Fastighetsnära insamling innebär att förpackningar hämtas direkt vid din fastighet eller i dess närhet, istället för på exempelvis en återvinningsstation. 

Framöver kommer även matavfall och restavfall att behöva sorteras i separata kärl, till skillnad från idag då båda påsarna kan slängas i samma.

Som fastighetsägare ansvarar du för att möjliggöra fullsortering vid fastigheten senast hösten 2026. Med fastighetsnära insamling blir det enklare att återvinna, samtidigt som vi tillsammans ökar återvinningen av förpackningar och bidrar till en mer hållbar avfallshantering.

Det här behöver du tänka på som fastighetsägare

Senast hösten 2026 ska du som fastighetsägare erbjuda separata behållare för:

  • matavfall
  • restavfall
  • förpackningar av papper, plast, metall, färgat och ofärgat glas
  • tidningar.

Idag kan du, utöver oss på Tekniska verken, anlita PreZero, Renall eller Stena Recycling för att hämta förpackningar och tidningar. När fastighetsnära insamling införs under hösten 2026 tar vi över ansvaret för all hämtning.

Ansök om ersättning för förpackningsinsamling

För perioden januari 2024 till augusti 2026 kan du som erbjuder fastighetsnära insamling av alla typer av förpackningar ansöka om ersättning från oss. Ersättningen är 246 kronor per hushåll och år.

Ansökan öppen för kvartal 1

Ansökning för kvartal 1, 2025, pågår till och med lördagen den 15 mars.

Så ansöker du:

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Klicka på knappen "Ansök om ersättning för förpackningsinsamling" på förstasidan. Knappen är bara synlig för dig med företagskonto.
  3. Fyll i formuläret och skicka in din ansökan.

Kommande ansökningsperioder 2025

Kvartal 2: den 15 maj – den 15 juni
Kvartal 3: den 15 augusti – den 15 september
Kvartal 4: den 15 november – den 15 december

Så ordnar du fastighetsnära insamling:

Här får du vägledning kring hur du gör för att ordna fastighetsnära insamling och vilka alternativ som finns. Du kan välja mellan flera insamlingslösningar utifrån fastighetens behov och förutsättningar.

Viktigt att tänka på

  • Senast hösten 2026 ska förpackningar av papper, plast, metall, färgat och ofärgat glas samt tidningar sorteras och lämnas separat.
  • Från och med hösten 2026 ska även matavfall och restavfall sorteras var för sig i separata insamlingsbehållare. Mer information kommer närmare införandet.
  • För att göra det enkelt för de boende är det en fördel att samordna insamlingen, genom att samla alla avfallsbehållare på en gemensam plats.
  • Det finns inget krav på att bygga ett återvinningsrum eller soprum – du kan även använda behållare som placeras utomhus på en hårdgjord yta med god framkomlighet för sopbilen.
  • Alla kostnader för att iordningställa ett avfallsutrymme betalas av fastighetsägaren. Det gäller även installation och inköp av djupbehållare.

Olika insamlingssystem att välja mellan

  • Hämtning av tunnor: Beställ tunnor och hämtning från oss. Vi erbjuder tunnor i olika storlekar (140, 190, 370 och 660 liter) beroende på avfallstyp. Kostnaden för tunnorna ingår i hämtningsavgiften. Behovet avgör hur ofta de töms.
  • Djupbehållare: En större behållare, ofta delvis nedgrävd, som töms med kranbil. I dag kan mat- och restavfall samlas i samma behållare, men från hösten 2026 krävs separata behållare. Information om att installera djupbehållare
  • Sopskåp och soprum: Ett alternativ för en mer skyddad insamlingsplats. Fastighetsägaren står för alla kostnader, inklusive byggnation och bygglov.

Så gör du steg för steg

  1. Fundera på vilken typ av insamling som passar er. Ta hjälp av Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen – sidan 18–19 handlar om framkomlighet, och sidan 21 om dimensionering.
  2. Kontakta oss på avfall@tekniskaverken.se för rådgivning godkännande.
  3. Kom ihåg att ansöka om bygglov via Linköpings kommun om det krävs.

Frågor och svar om fastighetsnära insamling

Allmänt om fastighetsnära insamling

Om du redan har ett avtal med en godkänd entreprenör kan insamlingen fortsätta som vanligt fram till augusti 2026. Alla entreprenörer som samlar in förpackningar måste vara godkända av oss på Tekniska verken. Vi har genomfört en auktorisationsupphandling för att godkänna kvalificerade entreprenörer.

De entreprenörer som är godkända för att samla in förpackningar från flerbostadshus fram till augusti 2026 är:

  • Tekniska verken
  • Prezero
  • Stena recycling
  • Renall.

Ibland är utrymmet begränsat, till exempel i innerstaden. Att hitta passande platser för insamling av förpackningar kan då vara en utmaning. Ett samarbete mellan olika fastighetsägare kan behövas för att utforma fungerande lösningar. Kontakta oss på avfall@tekniskaverken.se för rådgivning.

Du kan ansöka om ersättning för att täcka grundkostnaden för insamling av vanliga hushållsförpackningar. Hur mycket ersättning du kan få beror på flera faktorer, till exempel tömningsintervall och vilket avtal du har med din entreprenör.

Ersättningsmodellen är utformad efter ett genomsnittligt avfallsutrymme som passar de flesta fastigheter. Du kan se ett exempel på rekommenderat avfallsutrymme på sida 25 i Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen (avfallsverige.se).

Det här ingår inte i ersättningen

  • Tilläggstjänster som extra tömning eller längre dragväg
  • Insamling av stora och skrymmande förpackningar

Stora och skrymmande förpackningar lämnar du på en återvinningsstation eller en återvinningscentral.

Flerbostadshus, eller flerfamiljshus, är ett bostadshus med minst tre bostadslägenheter. Dessa kan vara hyreslägenheter, bostadsrätter eller samfälligheter där alla har ett gemensamt avfallsutrymme. Även specialbostäder som till exempel LSS-boenden och vårdboenden räknas som flerbostadshus.

För dig i bostadsrättsförening eller samfällighet

Vill ni ha en gemensam lösning, som till exempel ett gemensamt återvinningsrum, är det möjligt.

För detta krävs

  • ett beslut i bostadsrättsföreningen eller samfälligheten
  • ett godkännande från Lantmäteriet om gemensam avfallsinsamling (gäller samfälligheter)
  • bygglov från kommunen
  • att vi på Tekniska verken godkänner lösningen
  • en kontaktperson för fakturering
  • att all avfallshantering samlas på en och samma plats.

Det här gäller för dig med nya soptunnor med fyra fack

Avfall från verksamheter

Finns det verksamheter som till exempel frisörer, restauranger, mindre butiker eller kontor i din fastighet? Enligt den nya förordningen behöver verksamheter anmäla om de lämnar sina förpackningar på samma plats och i samma kärl som hushållen. 

Anmälan om samlokaliserad verksamhet

Du som driver en verksamhet har en skyldighet att sortera ut allt ert avfall. Det gäller matavfall, restavfall, farligt avfall, elavfall och tidningar. Du måste också sortera ut förpackningar i dessa kategorier:

  • papper
  • plast
  • metall
  • färgat glas
  • ofärgat glas
  • pant

Det är ditt ansvar att se till att förpackningarna samlas in av en godkänd aktör eller lämnas på en godkänd mottagningsplats.

Förpackningsavfall från verksamheter (naturvårdsverket.se)

Driver du ett serveringsställe?

Från och med den 1 januari 2024 behöver du som driver ett serveringsställe se till att gästen kan sortera eventuella förpackningar. Kom ihåg att även om dina gäster sorterar sitt avfall fel så är det du som driver verksamheten som är ansvarig för att avfallet till slut är rätt sorterat. Detta gäller även vid offentliga evenemang som till exempel festivaler och konserter.  

Erbjud förpackning som kan användas igen

Från 2024 ska du som erbjuder mat och dryck i engångsförpackningar också kunna erbjuda dina gäster att få drycken och maten serverad i en återanvändbar förpackning/mugg/låda.