Del 1: vatten - så funkar det!

Del 1 i Bästa världen har alltid det lokala perspektivet. I årskurs 2 lär sig eleverna om hur vatten hanteras i Linköping. De lär sig om hur vatten samlas in och hur smutsigt vatten blir till rent dricksvatten.

Eleverna kan själva utforska hur vatten fungerar i Linköping: Så fungerar vatten i Linköping

Uppgifter till klassen

Här hittar du exempel på uppgifter att göra tillsammans med dina elever.

När det regnar eller när snön smälter måste vattnet ta vägen någonstans, annars skulle det bli översvämning. Vart tar regnvattnet som regnar på din skola vägen? Ner i stupröret förmodligen, men sen då?

Syftet med uppgiften är att eleverna själva ska få undersöka sin skolmiljö och miljön i närheten för att få veta vad som händer runt omkring där de själva befinner sig.

Uppgift

Eleverna ska undersöka vart det finns stuprör på skolan. Leder de ner i marken eller har de sitt utlopp ovan mark? Finns det dagvattenbrunnar på skolgården? Verkar det som att de funkar, eller blir det fullt med vatten någonstans när det regnar? Kan man hitta utloppet för dagvattnet i sin närhet?

  1. Dela in i eleverna i grupper
  2. Låt varje grupp rita eller få en karta över skolan och skolgården
  3. Rita in de dagvattenbrunnar som finns på skolgården. Samlas det vatten någon annanstans på skolgården där det inte finns någon brunn. Varför?
  4. Var tar vattnet vägen? Går det att ta med eleverna till den plats där vattnet rinner ut? Om ja, hur ser vattnet ut där och vart tar det vägen sen?

Hittar ni någon brunn som var full eller där vattnet inte rinner ner? Använd vårt felanmälningsformulär

Hur går det till på ett vattenverk när man renar dricksvatten? Egentligen är det inte så konstigt och svårt! Här får eleverna själva bygga och uppleva hur man på ett enkelt sätt kan göra vatten rent, även om det inte blir så pass rent att det går att dricka.

Du kan också dela in eleverna i olika grupper och ha olika typer av smuts i vattnet för att se om mini-reningsverket kan rena olika saker. Testa till exempel med jord, saft, läsk eller sand.

Se när Jenny förklarar och visar hur experimentet går till

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Förberedelser

Du behöver:

  • Tre PET-flaskor
  • Bomull
  • Sand
  • Grus
  • Grövre stenar
  • Jord
  • Vatten
  • Kniv

Det spelar inte roll vilken storlek på PET-flaskor man använder, men effekten kan upplevas större om man använder sig av stora flaskor (1,5 L).

Uppgift

  1. Rengör 3 PET-flaskor noga
  2. Dela flaska 1 cirka 6 cm från botten
  3. Dela flaska 2 cirka 6 cm från botten
  4. Dela flaska 3 cirka 15 cm från toppen
  5. Ställ botten på flaska tre längt ner
  6. Använd toppen på flaska 1 och ställ den i flaska 3 med toppen nedåt
  7. Tryck ner lite bomull längst ner i flaskhalsen och fyll på med finkornig sand.
  8. Ställ flaska 2 med toppen nedåt i flaska 1
  9. Fyll först med grus, sen småsten och överst lite större stenar.
  10. Ställ toppen på flaska 3 i flaska 2 och använd som en tratt
  11. Blanda jord och vatten och häll ner i tratten
  12. Titta hur vattnet renas genom flaskorna

Tänk på att rengöra sanden och stenarna innan experimentet genomförs. Om sanden och stenarna är smutsiga finns smutsen för långt ner i filtret och det finns en risk att vattnet kommer upplevas som smutsigare efter filtreringen än innan.

I Linköping renar vi cirka 40 000 kubikmeter dricksvatten varje dygn, men hur mycket är det egentligen? När det kommer till så här pass stora volymer är det svårt för både vuxna och barn att förstå hur mycket vatten det faktiskt rör sig om.

Uppgift

Uppgift 1: Räkna ut kubikmeter

Med 12 stycken 1 meters långa pinnar och 8 innebandybollar kan man bygga en egen kubikmeter. Hur många kubikmeter rymmer skolsalen, klassrummet eller gymnastikhallen? Låt eleverna hjälpas åt att mäta golvyta och takhöjden.

Uppgift 2: Hur mycket regnar det?

Regnvatten, eller dagvatten som det egentligen heter, mäts i millimeter av meteorologer för att förklara hur mycket det har, eller kommer att, regna. Men så fort det kommer ner i en brunn och ledning mäter vi det i kubikmeter för att kunna anpassa kapaciteten på ledningsnätet för att undvika översvämningar. 1 mm regn motsvarar 1 liter per kvadratmeter.

Låt eleverna mäta den asfalterade delen av skolgården. Ställ ut en regnmätare eller ett kärl en regnig dag. Mät hur många millimeter det regnat och räkna ut hur många liter regnvatten som runnit ner i er brunn den tid som det regnat.

Förberedelse

Du behöver:

  • Innebandybollar eller liknande
  • Smala pinar eller stavar som går att fästa i innebandybollens hål.
  • Tumstock eller måttband
  • Behållare för att samla regn
  • Miniräknare