Del 2: energi – besöket på Kolmården

Del 2 i Bästa världen är alltid ett besök där vi binder ihop det lokala perspektivet med det globala. Årskurs 8 besöker Kolmårdens djurpark och lär sig om hur vår energiproduktion påverkar djur och andra delar av världen.

Inför besöket

För att ge alla elever en oförglömlig dag på Kolmården, förbered er genom att:

  • Ta med utflyktsmat. Restauranger och kiosker är stängda så se till att ta med utflyktsmat som inte behöver värmas utan kan ätas som den är.
  • Ta med mellanmål. För att hålla energin på topp under dagen rekommenderar vi att eleverna har med sig något att äta på fikarasten.
  • Ta kläder efter väder. Klassen kommer vara utomhus hela dagen. Därför är det viktigt att alla har kläder efter väder. Det kan också vara skönt att ha med sittunderlag, eftersom ni äter lunchen utomhus.
  • Parken är bara öppen för skolklasser. Därför välkomnar vi lärare och elever, men lämna föräldrar och vårdnadshavare hemma.

Besöket på Kolmården

Dagen börjar kl 9.30 och avslutas kl 15.00. När ni kommer fram till Kolmården blir gruppen tilldelad en siffra mellan 1 och 6. Siffran anger vilket schema er grupp ska följa hela dagen. Hela gruppen följer varandra och har samma schema under hela dagen. Du ska alltså inte dela upp din klass ytterligare. Tiderna i schemat kan ändras på grund av väder eller andra oförutsedda händelser.

Under dagen kommer klassen att vara på olika platser på djurparken. Förbered ert besök genom att kolla på Kolmårdens djurparks karta över området

Schema grupp 1

Tid Aktivitet Plats
9.30 Registrering Huvudentrén
9.45 Dagsinformation, fika och visning av björn Björn
10.25 Visning av elefant Kolosseum
10.50 Visning av kamel Öken
11.10 Mini-hopp Bamses värld
11.30-12.10 Lunch Bamses värld
12.20 Hur påverkas de vilda djuren av vind- och vattenkraft? Bamses värld
12.40 Energispar-quiz Bamses värld
13.10 G-krafter i djurens värld Rovfågelsläktaren
13.40 Introduktion åkattraktioner  Marine World
13.45 Sjörövarskeppet Marine World
14.05 Energiomvandling i berg- och danbanor, arbetsblad och toapaus Marine World
14.35 Delfinexpressen Marine World
15.00 Hemfärd Vildmarkshotellet

Schema grupp 2

Tid Aktivitet Plats
9.30 Registrering Huvudentrén
9.45 Dagsinformation, fika och visning av björn Björn
10.25 Visning av elefant Kolosseum
10.50 Visning av kamel Öken
11.10 Hur påverkas de vilda djuren av vind- och vattenkraft? Bamses värld
11.30-12.10 Lunch Hopphagen
12.20 Energispar-quiz Bamses värld
12.40 Mini-hopp Bamses värld
13.10 G-krafter i djurens värld Rovfågelsläktaren
13.40 Introduktion åkattraktioner  Marine World
13.45 Energiomvandling i berg- och danbanor, arbetsblad och toapaus Marine World
14.05 Delfinexpressen Marine World
14.25 Sjörövarskeppet Marine World
15.00 Hemfärd Vildmarkshotellet

Schema grupp 3

Tid Aktivitet Plats
9.30 Registrering Huvudentrén
9.45 Dagsinformation, fika och visning av björn Björn
10.25 Visning av elefant Kolosseum
10.50 Visning av kamel Öken
11.10 Energispar-quiz Bamses värld
11.30-12.10 Lunch Hopphagen
12.20 Mini-hopp Bamses värld
12.40 Hur påverkas de vilda djuren av vind- och vattenkraft? Bamses värld
13.10 G-krafter i djurens värld Rovfågelläktaren
13.40 Introduktion åkattraktioner  Marine World
13.45 Delfinexpressen Marine World
14.05 Sjörövarskeppet Marine World
14.25 Energiomvandling i berg- och danbanor, arbetsblad och toapaus Marine World
15.00 Hemfärd Vildmarkshotellet

Schema grupp 4

Tid Aktivitet Plats
9.30 Registrering Parkentrén vid Vildmarkshotellet
9.45 Dagsinformation, fika och toapaus Marine World
10.05 Energiomvandling i berg- och danbanor och arbetsblad Marine World
10.25 Delfinexpressen Marine World
10.45 Sjörövarskeppet Marine World
11.25 Mini-hopp Bamses värld
11.45 Hur påverkas de vilda djuren av vind- och vattenkraft? Bamses värld
12.05 Energispar-quiz Bamses värld
12.25-13.05 Lunch Hopphagen
13.10 G-krafter i djurens värld Rovfågelläktaren
13.35 Visning av elefant Kolosseum
14.00 Visning av kamel Öken
14.15 Toapaus Bamses värld
14.35 Björnvisning och avslut Björn
15.00 Hemfärd Huvudentrén

Schema grupp 5

Tid Aktivitet Plats
9.30 Registrering  Parkentrén vid Vildmarkshotellet
9.45 Dagsinformation, fika och toapaus Marine World
10.05 Sjörövarskeppet Marine World
10.25 Energiomvandling i berg- och danbanor och arbetsblad Marine World
10.45 Delfinexpressen Marine World
11.25 Energispar-quiz Bamses värld
11.45 Mini-hopp Bamses värld
12.05 Hur påverkas de vilda djuren av vind- och vattenkraft? Bamses värld
12.25-13.05 Lunch Hopphagen
13.10 G-krafter i djurens värld Rovgåfelläktaren
13.35 Visning av elefant Kolosseum
14.00 Visning av kamel Öken
14.15 Toapaus Bamses värld
14.35 Visning av björn och avslut Björn
15.00 Hemfärd Huvudentrén

Schema grupp 6

Tid Aktivitet Plats
9.30 Registrering Parkentrén vid Vildmarkshotellet
9.45 Dagsinformation, fika och toapaus Marine world
10.05 Delfinexpressen Marine World
10.25 Sjörövarskeppet Marine World
10.45 Energiomvandling i berg- och danbanor och arbetsblad Marine World
11.25 Hur påverkas de vilda djuren av vind- och vattenkraft? Bamses värld
11.45 Energispar-quiz Bamses värld
12.05 Mini-hopp Bamses värld
12.25-13.05 Lunch Bamses värld
13.10 G-krafter i djurens värld Rovfågelläktaren
13.35 Visning av elefant Kolosseum
14.00 Visning av kamel Öken
14.15 Toapaus Bamses värld
14.35 Visning av björn och avslut Björn
15.00 Hemfärd Huvudentrén

 

Eleverna kommer att få möjlighet att sätta sig in i djurens värld med fokus på temat energi.

Elefantvisning

Träffa elefanterna och deras djurvårdare. Under visningen får du se hur elefanterna tränas och lära dig mer om dem. Du får också veta mer om hoten mot den asiatiska elefanten och regnskogen där de lever. Tre grupper deltar i visningen samtidigt.

Energiproduktionens påverkan på vila djur

En interaktiv övning som visar hur olika sätt att producera energi påverkar vilda djur och vad vi kan göra för att minska negativa effekter. Övningen genomförs av en grupp åt gången.

Kamelvisning

Lär dig om det energieffektiva djuret kamelen. Vi tittar närmare på deras utseende och hur de sparar energi i sin extrema miljö. Två grupper deltar i visningen samtidigt.

Björnvisning

Möt brunbjörnen och lär dig hur den anpassa sig till den varierande tillgången på energi över året. Tre grupper deltar i visningen samtidigt.

Energisparande-quiz

Kan eleverna matcha de energisparande djuren? Vilka val i vardagen sparar energi? Testa era kunskaper med ett flervals-quiz! Vem blir klassens kamel eller björn? En grupp åt gången genomför övningen.

Rovfåglar

Under dagen får eleverna uppleva g-krafter och hur de påverkar kroppen. Men hur är det för djuren? Djurvårdare visar några av accelerationens mästare - rovfåglarna! Sex grupper deltar i rovfågelsvisningen samtidigt.

Eleverna ska uppleva och undersöka fysikens krafter på Kolmården för att förstå energi bättre. Kolmårdens personal förklarar upplägget och delar ut experimentmaterial vid attraktionerna. Lärare behöver inte ha fysikkunskaper, men de som har kan hjälpa eleverna mer. Arbetsblad med frågor finns för varje station och kan användas i klassrummet senare. Åkturerna är frivilliga. Det finns också frågor som kan besvaras från marken. Samarbete mellan de som åker och de på marken hjälper vid vissa frågor.

Hitta ännu fler uppgifter på ämnet (lu.se)

Arbetsblad att lösa i parken

Under besöket i parken ska eleverna lösa ett antal uppgifter i ett arbetsblad som delas ut på plats. Frågorna är kopplade till attraktionerna. Vi erbjuder också ett arbetsblad med extra frågor som kan användas före, under eller efter besöket.

Arbetsbladen och facit

Minihopp

Vi undersöker vilka krafter som verkar på eleverna under turen i Minihopp. Kolmårdens personal delar ut slinkys (trappfjädrar) till eleverna. Eleverna ska se hur slinkys rör sig under turen. Efteråt diskuterar eleverna vad de såg. Frågor i arbetsbladet kan lösas både från marken och under turen. En grupp i taget gör övningen.

Sjörövarskeppet

Vad är en pendel? Eleverna löser uppgifterna i arbetsbladet genom att observera från marken och åka Sjörövarskeppet. De ska se hur en flytande vätska rör sig under åkturen och notera när de känner sig tyngst och när de känner sig viktlösa. Tre grupper gör övningen samtidigt.

Delfinexpressen

Berg- och dalbanan visar hur energi omvandlas. Eleverna ska fundera på detta och se om tåget går olika snabbt med eller utan passagerare. Frågorna i arbetsbladet kan besvaras efter åkturen och från marken. Tre grupper gör övningen samtidigt.

En del ord som används under Kolmårdsbesöket är bra att gå igenom med eleverna innan ni kommer till djurparken.

  • Acceleration: När ett föremål ökar sin hastighet under en viss tid.
  • Art: En grupp djur som ser likadana ut och kan få ungar tillsammans. Exempel på djurarter är lejon, snöleopard, björn, schimpans, människa, älg, rådjur, vildsvin, ko, häst. Växter delas också in i olika arter på liknande sätt, fast vi säger inte att växter får ungar utan att de förökar sig. Det uttrycket kan även användas om djur. Exempel på växtarter är gran, tall, ek, asp, vitsippa, tussilago, blåbär, lingon.
  • Centrifugalkraft: Kraften som får ett föremål att röra sig utåt i en cirkelbana. Det är egentligen inte en riktig fysikalisk ”kraft”.
  • Centripetalkraft: Kraften som håller ett föremål i en cirkelbana. Kraften är riktad inåt mot mitten av cirkeln. Centripetalkraften gör så att föremål inte flyger iväg från cirkeln utan så att de fortsätter runt med samma hastighet. Jobbar emot centrifugalkraften.
  • Däggdjur: Djur som ger sina ungar di, alltså ger ungarna mjölk, och som andas luft med lungor. De allra flesta däggdjur har päls eller hår och föder levande ungar. Exempel på däggdjur är lejon, tiger, varg, björn, kamel, zebra, elefant, noshörning, delfin, säl, schimpans, människa.
  • Ekosystem: Allt levande (till exempel djur, växter, svampar och bakterier), allt som inte är levande (till exempel jord, vatten och berg) och alla näringsämnen som finns i ett område är tillsammans ett ekosystem.
  • Friktion: Motståendet som uppstår när två ytor dras mot varandra. Friktion beror på att ett föremåls yta aldrig är helt slät.
  • G-krafter: Krafter vid acceleration och mäts i g. 1g är den kraft som drar mot jorden mitt. 4 g betyder då att man utsätts för en kraft som är 4 gånger starkare än när man står still på marken.
  • Global uppvärmning: Vår planet blir hela tiden lite varmare och det kallas global uppvärmning. En del av den uppvärmningen är orsakad av oss människor. Vi släpper ut ämnen som kallas växthusgaser till exempel när vi producerar energi med hjälp av fossila bränslen eller genom utsläpp från fabriker och transportmedel som flygplan och bilar. Växthusgaserna håller kvar värme från solen som annars skulle ha strålat ut i rymden. Ju mer växthusgaser vi släpper ut desto varmare blir alltså jorden.
  • Gravitation: Kraften som drar föremål mot varandra. Jorden gravitationskraft gör att föremål dras mot jordens mitt.
  • Klimatförändringar: Global uppvärmning leder till att klimatet på jorden förändras. När planeten blir varmare så kommer det leda till förändringar i temperatur, vind, regn och snö på olika platser på jorden. Det kallas klimatförändringar.
  • Livsmiljö: Ett område där ett djur eller en växt kan leva. För att ett djur eller en växt ska kunna leva där måste det finnas näring, vatten och tillräckligt skydd mot väder, vind och rovdjur.
  • Luftmotstånd: Kraften som bromsar rörelsen för ett föremål genom luften.
  • Lägesenergi: Energi som lagras i ett föremål när det höjs upp ovanför marken. Till exempel kan det vara om vi bär ett föremål uppför en backe. Då lagras energi i föremålet på vägen upp. Ju högre upp föremålet kommer från marken ju mer lägesenergi har föremålet fått.
  • Massa: Ett föremåls vikt.
  • Marina däggdjur: Däggdjur som lever i hav, till exempel delfiner och sälar.
  • Näring: Ämnen som djur och människor behöver som finns i maten vi äter, till exempel vitaminer, mineraler, proteiner, fett och kolhydrater. Även växter, svampar och bakterier behöver näring och får i sig det genom att ta upp det från jorden eller vattnet som finns runt omkring dem.
  • Näringskedja: En näringskedja beskriver hur näringsämnen sprids mellan olika växter och djur när de äter varandra. En växtätare äter växter och får i sig näring från dem. En köttätare äter andra djur och får i sig näring från dem.
  • Regnskog: Skog där det kommer minst 1500 millimeter regn på ett år. I Linköping kommer det ungefär 600 millimeter regn på ett år. I en regnskog är det varmt och fuktigt året runt och det finns många olika arter av djur och växter. Regnskogar finns i alla områden längs ekvatorn, mitt på jordklotet.
  • Revir: Ett område som ett djur eller en grupp djur bor i och som de försvarar mot andra djur.
  • Rörelseenergi: Den energi som ett föremål i rörelse har.
  • Tyngdlöshet: Uppstår vid fritt fall när man bara påverkas av tyngdkraften.
  • Värmeenergi: Energi som omvandlas till värme, till exempel när du rör dig blir du varm.

Viktigt att tänka på

  • Besöket i Kolmårdens djurpark är en del i elevernas lärande och inte en nöjesresa.
  • Som lärare är du ansvarig för din grupp, så att eleverna håller ihop och är på rätt plats vid rätt tid.
  • På den här sidan ser du schema och en beskrivning av varje station. Det kommer också att delas ut till lärare när ni kommer till Kolmårdens djurpark. Respektera tiderna så att alla får bästa möjliga upplevelse.
  • Eleverna får aldrig lämnas ensamma eller gå iväg på egen hand.
  • Som lärare är du ansvarig för att varje elev respekterar Kolmårdens ordnings- och trivselregler och visar respekt för djuren. Det innebär till exempel att inte knacka på rutor, mata djuren, klättra på staket eller på annat sätt utsätta sig själv eller andra för risker.
  • Åkattraktionerna, utöver de som ingår i dagsprogrammet, är stängda.