Del 1: energi - så funkar det!
Del 1 i Bästa världen har alltid det lokala perspektivet. I årskurs 8 lär sig eleverna om hur energi produceras i Linköping. De lär sig om hur energi fungerar, hur vi producerar det och om olika sorters energi.
Eleverna kan själva utforska hur energi produceras i Linköping: Så produceras el i Linköping
Uppgifter till klassen
Här hittar du exempel på uppgifter att göra tillsammans med dina elever.
Här ska eleverna lära sig olika begrepp som är centrala när man pratar om ämnet energi.
Uppgift
Kopiera begreppen i listan och skriv ut dem. Låt sen eleverna klippa ut dem på lektionen. Eleverna ska själva skriva ner vad orden betyder på baksidan.
Syftet med uppgiften är att eleverna ska använda sina kunskaper eller söka upp information för att kunna förklara orden. Eleverna ska sen presentera sina förklaringar. Ni gör klart listan tillsammans. Listan kommer ni sen att utgå från i kommande lektioner.
- energi
- hållbar utveckling
- aktör
- förnybar energikälla
- klimatförändring
- skövling
- icke-förnybar energikälla
- växthuseffekten
- orsak
- råvara
- koldioxid
- konsekvens
- resurs
- lokalt
- intressekonflikt
- resurseffektiv
- globalt
- sociala aspekter
- regnskog
- palmolja
- miljömärkning
- produktion (till exempel el, mat och bränsle)
- globala målen
- kraftvärme.
Syftet med uppgiften är att eleverna ska lära sig hur man kan producera el och värme i världen.
Uppgift
Undersök och diskutera:
- Vilka förnybara och icke förnybara energikällor finns det?
- Vad finns det för- och nackdelar med olika produktionstekniker och bränslen? Ni hittar svaret på del 1: energi – så funkar det
- Passar olika sätt att producera värme och el olika bra beroende på var i världen man befinner sig?
Syftet med uppgiften är att eleverna ska lära sig hur el och värme produceras i Linköping. De ska förstå hur vårt energisystem hänger ihop med världen. De ska också förstå hur vår energianvändning påverkar relationen mellan människan och samhället.
Uppgift
Eleverna ska förklara hur el och värme produceras i Linköping. Ni tittar på materialet tillsammans, pratar om det och granskar källorna. Ni hittar svaret på del 1: energi – så funkar det
Syftet med övningen är att reflektera över Linköpings värme- och elproduktion nu och i framtiden. Ni gör det kopplat till de globala målen som rör energi. De globala målen som är relevanta för uppgiften är nummer 7, 9, 11 och 13.
Uppgift
Eleverna får läsa om de globala målen, nummer 7, 9, 11 och 13. Efter det ska eleverna i grupper diskutera två frågor. Svaren skriver de ner.
- Hur kan Linköpings värme- och elproduktion jämföras med andra länder utifrån ett globalt perspektiv?
- Hur kan Linköpings värme- och elproduktion idag och i framtiden förbättras? Ta inspiration av de globala målen, nummer 7, 9, 11 och 13.
Diskussionsfrågor att utgå ifrån
- Jämför Linköping och Sveriges energianvändning med ett annat lands, till exempel Kina.
- Diskutera den globala energianvändningen och jämför med Sverige. Ta hjälp av information från Energimyndigheten
- Hur väl stämmer Linköpings el- och värmeproduktion överens med de globala målen 7, 9, 11 och 13? Ta hjälp av FN:s globala mål
- Kan vi göra el- och värmeproduktionen i Linköping ännu mer hållbar? Och i så fall, hur?
Vad har eleverna ätit? Sök information om energiinnehållet i maten, till exempel kolhydrater och fetter, på etiketten på maten eller andra källor. Låt eleverna skriva ner svaret på dessa frågor:
- Vilka fetter finns i maten?
- Vilka kolhydrater finns i maten?
- I vilken mat du äter finns palmolja?
Hitta information om palmolja
- Information om palmolja hos WWF. WWF förklarar hur palmolja påverkar miljön och vilka alternativ som är bättre för hållbarheten.
- Information från Greenpeace om palmolja. Greenpeace diskuterar hur vi ska resonera kring användningen av palmolja och dess miljöpåverkan.