Del 3: avfall – vad kan vi göra?
Del 3 i Bästa världen ligger fokus på vad eleverna kan göra för att bidra till en mer hållbar värld i sin vardag. Nu är det dags för eleverna att tänka ett steg till, agera på det de har lärt sig och öva på att använda sina kunskaper i praktiken. Här hittar du olika uppgifter för klassen att göra.
Nu får eleverna tänka ett steg till, agera på det de lärt sig och träna handlingskompetens. Det kan till exempel handla om att redovisa sina kunskaper genom att göra en film eller någon annan typ av presentation. Undersök gärna om det går att samarbeta kring fler olika ämnesområden som till exempel bild, musik eller svenska.
Uppgifter kopplat till skolan
Skolan är en miljö där eleverna spenderar mycket tid, och många av lokalerna ägs av Lejonfastigheter, som är en del av Bästa världen. Lejonfastigheter har tagit fram förslag på uppgifter och aktiviteter som är kopplade till skolmiljön. Fokus ligger på att eleverna ska få vara kreativa och tillämpa det de har lärt sig i del 1 och del 2 på sin egen skolmiljö. Gör uppgifterna i ordningen 1,2 och 3.
Avfall uppstår på många platser i vår vardag, och skolan är inget undantag. Eleverna får leka avfallsdetektiver för att undersöka hur det ser ut på skolan och identifiera var avfall uppstår.
Syftet med uppgiften är att öka medvetenheten om var på skolan det går att sortera och slänga skräp, och vilka platser som det blir mest avfall på. Eleverna lär sig om olika sorteringsmetoder och reflekterar över hur avfall kan hanteras bättre.
Uppgift
- Dela in eleverna i grupper. Låt eleverna namnge sina grupper med ett detektivnamn.
- Låt varje grupp ta en promenad runt skolan och rita en karta över den.
- Ge varje grupp ansvar för olika delar av skolan.
- Markera upp olika sorters papperskorgar med olika färger. Gå igenom färgerna med klassen. Vilken färg som tillhör vilken papperskorg hittar du längst ner på sidan.
- Varje grupp tar med sig sin karta, färgpennor och en skräppåse ifall de hittar skräp på ställen där det inte ska vara. Bestäm en tid då eleverna ska vara tillbaka i klassrummet.
- Grupperna markerar med rätt färg den soptunna de hittar både inomhus och utomhus på skolan.
- Eleverna reflekterar över vilken typ av avfall de hittar mest av och var det kommer ifrån. Det kan till exempel vara papper från klassrummen eller skräp från folk som gått förbi på skolgården.
- Alla samlas i klassrummet igen.
- Varje grupp presenterar sina fynd. Diskutera tillsammans var soptunnorna fanns, vilket avfall som hittades mest och om skolan behöver bättre sorteringsmöjligheter.
Förberedelser
Du behöver:
- färgpennor
- papper i lämplig storlek
- färger
Färgmarkeringar för olika soptunnor:
- Gröna påsen: grön
- Metall: grå
- Tidning/papper: blå
- Kartong: brun
- Glas: orange
- Pant: blå och gul
- Plast: lila
- Restavfall: röd
- Textil: rosa
- Elavfall: gul
- Farligt avfall: svart
Tips på fler diskussionsfrågor
- Har något av det avfall vi hittat kunnat sorteras på ett bättre sätt än vad det gjorts?
- Finns det någon plats på skolan som det uppstår mycket av samma typ av avfall?
- Dricker fritidsverksamheten mycket mjölk så det behövs bättre kartongsortering?
- Var slänger syslöjden spillbitar av tyg?
Hur kan det bli enklare att göra rätt? I den här uppgiften får eleverna möjlighet att tänka i nya banor. Syftet med uppgiften är att undersöka hur vi kan göra det enklare att sortera rätt och vad som motiverar oss att slänga skräp i papperskorgar och sortera rätt.
Uppgift
- Låt eleverna fundera över vad som får människor att slänga skräp i papperskorgen och sortera rätt. Vad motiverar oss att sortera? Vad gör det svårt för oss?
- Låt eleverna spåna fram idéer för verktyg, hjälpmedel eller smarta lösningar som kan underlätta sorteringen. Här är några exempel:
- Sopsugar i varje klassrum.
- Pratande papperskorgar som förklarar var man ska slänga sitt skräp.
- En funktion i telefonen som visar var närmsta papperskorg finns eller påminner om varför sortering är viktigt.
- Diskutera i klassen hur den bästa sorteringslösningen skulle se ut på er skola. Använd resultatet från uppgiften avfallsdetektiver som underlag.
- Diskutera hur kan vi få människor att använda den nya sorteringslösningen på rätt sätt. Diskutera hur "nudging" kan användas för att hjälpa människor att sortera rätt. Visa filmen "Världens djupaste soptunna" från rolighetsteorin.se på YouTube som exempel.
- Kom fram till vad eleverna vill att människor ska tänka och känna när de ser sorteringslösningen. Hur kan de utforma den för att locka människor att använda den?
Om ni har gjort uppgifterna avfallsdetektiver och uppfinningsverkstad så kanske eleverna har förslag på hur skolan kan utvecklas och bli ännu bättre. Låt oss ta vara på det! Syftet med den sista uppgiften är att låta eleverna ta sina erfarenheter och idéer till verkliga förbättringsförslag.
Uppgift
- Sammanfatta era förbättringsförslag på avfallshantering på skolan.
- Låt elevrådsrepresentanten presentera förbättringsförslaget på nästa elevrådsmöte eller formulera dem i ett brev till rektorn.
- Elevrådet och rektorn har nu förslag på hur sorteringsmöjligheterna kan förbättras.
- Lejonfastigheter uppmuntrar rektorn att föra en dialog med skolans fastighetsägare om elevernas förslag under löpande förvaltarmöten. Detta är en möjlighet för skolan och fastighetsägaren att gemensamt förbättra avfallssorteringen utifrån de förutsättningar som finns.
- För skolor där Lejonfastigheter är fastighetsägare: Lejonfastigheters förvaltare tar emot elevernas förslag under löpande förvaltarmöten tillsammans med rektorn. Även om det inte finns garanti för att förslagen genomförs, lovar Lejonfastigheter att ge återkoppling till eleverna om hur deras förslag hanteras.
Lejonfastigheter ansvarar för att alla skolor i deras lokaler ska ha utrymmen för att sortera sitt skräp senast 2025. Det kan till exempel vara avfallsrum, avfallshus eller avfallsskåp. Skolan ansvarar för att ha möjlighet att sortera skräpet inomhus, till exempel med miljöstationer. Här behöver vi hjälpas åt!
Fler uppgifter till klassen
Här hittar du exempel på uppgifter att göra tillsammans med dina elever.
Syftet med uppgiften är att eleverna ska lära sig mer om varför återvinning är bra.
Uppgift
Häng med när några vanliga förpackningar vill presentera sig och berätta varför de vill bli återvunna! Se filmen och lär känna dem lite bättre.
Syftet med uppgiften är att undersöka hur mycket elavfall eleverna har hemma och hur det kan återvinnas. Det händer ofta att elektronik blir liggandes hemma i våra byrålådor istället för att lämnas till återvinning. Här finns en möjlighet att göra något bra!
Uppgift
Förbered övningen med att ta reda på vad som räknas som elavfall.
- Låt eleverna undersöka och samla in elavfall som dem hittar hemma. Ett tips är att bara be eleverna ta med smått elavfall.
- Låt eleverna diskutera hur mycket elavfall som fanns gömt hemma som istället kan lämnas till återvinning.
- Hur mycket elavfall kan ni tillsammans samla in i klassen? Räkna och/eller väg det ni samlat in och lämna på någon av våra återvinningscentraler. Kanske kan ni tävla mot eller samarbeta med en annan klass?
Fler diskussionsfrågor
- Kan vi använda våra elprylar längre?
- Vill någon annan ha dem?
- Varför är det viktigt att återvinna elavfall?
- Var kan vi lämna in det?
Syftet är att lära sig mer om varför det är så viktigt att återvinna elavfall och vad som händer med det sen.
Uppgift
Se filmen om batteriåtervinning