Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Linköping

Foto: Crelle
02 september 2024 06:00
Från och med den 1 september gäller Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Linköping. Modellen ska motivera till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Energimarknadsinspektionen har beslutat att alla svenska elnätsföretag ska införa en effektprisavgift som en del av den totala elnätsavgiften senast den 1 januari 2027. Målet är en mer effektiv användning av elnätet, för att belastningen ska kunna hållas nere så att fler kan utnyttja den kapacitet som finns i näten idag.

– Med en effektprisdel blir elnätsavgiften mer kostnadsriktig för vad varje kund faktiskt använder elnätet till. Den nya prismodellen ger även kunderna möjlighet att påverka sin elnätskostnad på ett helt annat sätt än tidigare, säger Jesper Hagbom, vd Elnät, Tekniska verken.

För att övergången till den nya modellen ska bli så enkel som möjligt, har Tekniska verken tagit fram flera nya självservicetjänster på Mina sidor. Bland annat kan kunden se sin prisprognos och sina effekttoppar, och få svar på vanliga frågor.

– Vi förstår att en ny prismodell kan vara utmanande att sätta sig in i. Vi vill göra det enklare att komma in i modellen och även se vad som ligger bakom mönstret för den egna elkonsumtionen. Det öppnar upp för ett större inflytande på kostnaden, samtidigt som belastningen på nätet jämnas ut vilket gynnar alla i förlängningen, avslutar Jesper Hagbom.

Fakta, ny prismodell:

Tekniska verken har tidigare berättat om hur man valt att utforma sin nya modell, som under våren 2023 infördes i Katrineholm, och även kommer att införas i Mjölby.

Modellen är utformad efter hur Tekniska verken har tolkat Energimyndighetens direktiv. Den 20 augusti 2024 presenterade EI nya vägledningar för hur effektavgiften, som är en del av prismodellen, ska utformas.

Tekniska verken ser positivt på att EI presenterat mer detaljerade vägledningar, och kommer under tiden fram till 1 januari 2027 att löpande bevaka både hur den nya modellen svarar mot EI:s direktiv och vägledningar och utvecklingen av belastningen i koncernens elnät. Om den nya prismodellen inte styr rätt kommer den att revideras.

För mer information, kontakta gärna:

Jesper Hagbom, vd Elnät, Tekniska verken och MKN
E-post: jesper.hagbom@tekniskaverken.se

Relevanta länkar

På tekniskaverken.se kan du läsa mer om den nya prismodellen
Tidigare pressmeddelande